경영을 위한 필수 구축 매킨지(Mckinsey) 7S
혹시 독자 여러분들은 BCG(Boston Consulting Group)이 만든 매킨지(Mckinsey)라는 매거진의 보고서들을 보거나 들어본 적이 있는지 모르겠습니다.(*아래 자료 참고^^) 저는 직장에서 지금 사업을 하면서 까지 매킨지에서 편찬한 보고서나 책들을 꽤 많이 읽었습니다. 그중 매킨지가 이야기하는 7S에 대해 이야기를 나눌까 합니다. 사업의 시작은 반드시 7S기반을 벗어나지 않는다는 것이 제 의견이며 이 글을 보시고 많은 도움이 되시길 바랍니다.
I don't know if you've ever seen or heard reports from a magazine called McKinsey by the Boston Consulting Group (BCG). (*See also below ^^) I've been reading a lot of reports and books compiled by McKinsey until I'm in business right now. Among them, I'm going to talk about 7S that McKinsey is talking about. business
매킨지
[ James Oscar Mckinsey ]
미국(USA) |
1889년 ~ 1937년 |
경제학자(An economist) |
미국의 경제학자. 아칸소 대학과 시카고 대학에서 수학 후, 공인 회계사로서 일찍이 회계의 관리적 의의에 착안, 오늘날의 이른바 관리 회계학파의 중심 인물이 되었다. 그는 사전 계산(事前計算)의 원리를 경영의 전분야에 적용함으로써 전통적인 계산 방식, 즉 과거의 기록을 집계하는 사후 계산만으로는 경영 관리에 미흡하다는 점을 명백히 하였다. 《예산통제 Budgetary Control(1922)》는 관리 회계에 관한 문헌의 효시로서 오늘날까지도 예산 통제의 대표적 문헌으로 꼽히는 고전 명저이며, 《관리 회계론 Managerial Accounting(1924)》에서는 관리 회계의 체계화를 이룩하였다. 이에 의하면 예산 통제는 사업 전부문의 계획을 추정으로 나타내고, 추정을 전체의 입장에서 조정하며, 예산과 실적을 비교ㆍ검토하여 예산을 수정하는 기능을 가지는 것이라 하였으며, 예산 기간에 대해서는 1년 기간의 계획 예산과 1개월 내지 3개월의 실행 예산과의 양립을 제시하고 있다. 또한 관리 회계론에 있어서는 그 체계화의 중심에 컨트롤러 제도를 설치, 컨트롤러에 대해서 첫째로 그 명확한 직능, 둘째로 그 지위가 타 부문과 동격이 되어야 한다는 점 등 매우 진보적인 견해를 가장 일찍이 제시하고 있다.
an American economist. After studying at the University of Arkansas and the University of Chicago, he became a central figure in today's so-called management accounting school, focusing on the management significance of accounting as a certified public accountant. By applying the principle of pre-calculation to all areas of management, he made it clear that the traditional calculation method, that is, the post-calculation of aggregating past records, is not enough for management. Budget Control Budget
[네이버 지식백과] 매킨지 [James Oscar Mckinsey] (인명사전, 2002. 1. 10., 인명사전편찬위원회)
맥킨지 7S 모델
[ McKinsey 7S Model ]
글로벌 컨설팅 회사인 맥킨지 앤드 컴퍼니가 개발한 조직진단 도구(tool)로서, 기업 내부환경을 체계적으로 분석하고 해결방안을 수립하기 위한 프레임워크로 널리 활용되고 있다. 기업경영을 거시적 관점에서 접근할 수 있게 해 줄 뿐 아니라 전략수립 과정에서 전략이 기업의 다른 요소들과 어떤 연관성을 맺는지를 알려주는 역할을 한다. 조직의 강점과 약점을 파악하고 기업 문화를 전체적 관점에서 이해하는 데 유용한 모델로도 평가된다.
BRIEF-Organizational Diagnostics Tool Developed By McKinsey, A Global Consulting Company
It is an organizational diagnostic tool developed by McKinsey & Company, a global consulting company, and is widely used as a framework for systematically analyzing the internal environment of the company and establishing solutions. It not only provides a macro perspective on corporate management, but also how strategies relate to other elements of the company in the process of developing strategies
구성요소
맥킨지 7s모델은 공유가치(shared value), 전략(strategy), 조직구조(structure), 시스템(system), 구성원(staff), 스킬(skill), 스타일(style) 이라는 영문자 s로 시작하는 7개 요소로 구성된다.
The McKinsey 7s model consists of seven elements that begin with the English letter s: shared value, strategy, structure, system, staff, skill, and style.
- 공유가치: 모든 조직구성원들이 공유하는 기업의 핵심 이념이나 가치관, 목적 등을 말한다. 구성원뿐 아니라 고객이나 투자자 등 다양한 이해관계자들에게 영향을 미치게 된다는 점에서 공유가치는 가장 중요한 요소로 고려된다.
- Shared value: refers to the core ideology, values, and purposes of a company shared by all organizational members. Shared value is considered the most important factor in that it affects not only members but also various stakeholders such as customers and investors.
- 전략: 조직의 장기적 계획 및 목표를 달성하기 위한 수단이나 방법을 말한다. 어떤 전략인지에 따라 조직구조나 운영방식, 사업의 방향성이 달라질 수 있으며 전략 선택에 의해 자원배분 과정이 결정된다. 즉 전략은 공유가치와 마찬가지로 조직운영에 방향을 제시함으로써 나머지 요소들에게 큰 영향을 미치는 요소이다.
- Strategy: Means or means to achieve an organization's long-term plans and goals. Depending on what strategy it is, the organizational structure, operation method, and direction of the project may vary, and the resource allocation process is determined by strategy selection. In other words, strategy, like shared value, is a factor that has a great influence on the rest of the factors by presenting the direction of organizational operation.
- 시스템: 조직의 관리체계나 운영절차, 제도 등을 말한다. 성과관리, 보상제도, 경영정보시스템 등 경영 각 분야의 관리제도나 절차 등을 수반하며 구성원들의 행동을 조직이 원하는 방향으로 유도하는 역할을 한다.
- System: refers to the organization's management system, operating procedures, systems, etc. It entails management systems and procedures in each field of management, such as performance management, compensation systems, and management information systems, and plays a role in inducing members' actions in the direction desired by the organization.
- 구조: 전략을 실행해 가기 위한 틀로서 조직도라 할 수 있다. 구성원들의 역할과 구성원간 상호관계를 지배하는 공식 요소들(예. 권한, 책임)을 포함한다. 시스템과 함께 구성원들의 행동을 특정 방향으로 유도하는 역할을 한다.
- Structure: It can be called an organization chart as a framework for implementing strategies. It includes formal elements (e.g., authority, responsibility) that govern the roles of members and their interrelationships. Along with the system, it plays a role in guiding the behavior of members in a specific direction.
- 스타일: 조직을 이끌어나가는 관리자의 경영방식이나 리더십 스타일을 말한다. 관리자에 따라 민주적, 독선적, 방임적 등 다양하게 나타날 수 있으며 조직구성원들의 동기부여나 조직문화에 직접적인 영향을 미치게 된다.
- Style: refers to the manager's management style or leadership style that leads the organization. Depending on the manager, it can appear in various ways, such as democratic, self-righteous, and neglectful, and has a direct impact on the motivation or organizational culture of organizational members.
- 스킬: 전략을 실행하는 데 필요한 구체적 요소를 말한다. 장치나 공정운영에 관한 기법, 영업력, 마케팅능력, 종업원 동기부여, 조직운영에 활용되는 각종 관리기법 등을 포함한다.
- Skill: refers to the specific elements needed to execute the strategy. It includes techniques related to device or process operation, sales power, marketing ability, employee motivation, and various management techniques used in organizational operation.
- 직원: 조직 내 인력 구성을 말한다. 구성원들의 단순한 인력 구성 현황을 의미하기 보다는 구성원들이 보유하고 있는 능력, 스킬, 욕구, 태도 등을 포함한다.
- Staff: refers to the organization's workforce composition. Rather than simply referring to the current status of the members' manpower composition, it includes the abilities, skills, needs, and attitudes that members have.
이들 7개 요소 중에서 전략, 구조, 시스템은 상대적으로 변화가 용이한 하드(hard) 유형, 스킬, 공유가치, 직원, 스타일은 상대적으로 변화가 쉽지 않은 소프트(soft) 유형으로 구분되기도 한다.
Among these seven factors, strategies, structures, and systems are divided into hard types that are relatively easy to change, skills, shared values, employees, and styles are also divided into soft types that are relatively difficult to change.
의의
7개 요소들의 특성과 각 요소들 간의 상호연관성을 분석함으로써 현재 조직의 상태를 진단할 수 있으며 바람직한 상태로 가기 위해 강화시켜야 할 부분이나 보완 및 개선 조치가 필요한 부분을 규명할 수 있다. 맥킨지 7s 모델은 각 요소들이 밀접하고 일관성 있게 연계될 수 있는 전략이 수립/실행되어야 강한 조직역량이 구축되고 효과적인 조직변화가 일어날 수 있다고 제안한다.
By analyzing the characteristics of the seven factors and the interrelationship between each factor, the current state of the organization can be diagnosed, and the areas that need to be strengthened or supplemented and improved measures can be identified. In the McKinsey 7s model, strong organizational capabilities can be established and effective organizational change can occur only when a strategy is established/implemented so that each element can be closely and consistently linked
[네이버 지식백과] 맥킨지 7S 모델 [McKinsey 7S Model] (두산백과 두피디아, 두산백과)
*제가 내리는 결론(conclusion)*
앞서 매킨지가 잘 정리해 준 7S중 제가 가장 중요하게 생각하는 요소는 Style입니다. Style에 대한 생각을 조금만 바꾸면 Culture로 생각하시면 될 것 같습니다. 중심에 있는 Shared Value(가치창출)를 만들어 내기 위해서는 기업의 문화가 매우 중요하다고 생각이 듭니다. 여기서 조금 더 생각하셔야 할 부분은 가치창출인데 단순히 회사의 영업이익이나 당기순이익에 대한 가치창출이라기보다는 개인의 꿈과 자아실현을 포함하는 가치창출 즉 추상적 의미도 포함하고 있다고 보시면 됩니다.
Among the 7S that McKinsey organized earlier, the most important factor I think is Style. If you change your mind a little bit about Style, you can think of it as Culture. I think the culture of the enterprise is very important to create a shared value at the heart. What you need to think about a little more is value creation, but simply the company's operating profit